Kamis, 19 November 2015

Platelet Rendah Count - Semua yang Anda Perlu Memahami Ia

Platelet Rendah Count - Semua yang Anda Perlu Memahami Ia

Bagaimana ia ditakrifkan?

Kiraan Platelet rendah dikenali sebagai perubatan thrombocytopenia. Platelet adalah jenis sel dalam darah yang membantu menggalakkan pembekuan apabila terdapat pendarahan disebabkan oleh trauma atau kecederaan. Platelet pada dasarnya plug lubang saluran darah yang bocor dengan membentuk rumpun sel.

Platelet yang rendah boleh disebabkan oleh banyak faktor. Leukemia dan gangguan autoimun boleh mengurangkan tahap platelet badan. Ubat-ubatan juga boleh menjadi sebab yang disebabkan oleh kesan sampingan yang banyak yang mereka ada. Tetapi kiraan platelet yang rendah boleh meningkatkan dengan menghapuskan faktor penyebab dan meningkatkan gaya hidup. Terdapat ubat yang berkesan herba yang juga digalakkan. Perubatan konvensional merawat thrombocytopenia dengan menggunakan ubat-ubatan, pembedahan dan banyak kali jika kehilangan darah adalah besar pemindahan darah mungkin diperlukan.

Tanda-tanda dan Gejala yang Lihatlah Untuk Apabila terdapat kiraan Platelet Rendah

1) Terlalu banyak pendarahan selepas pembaikan pergigian atau pembedahan

2) Aliran haid yang tidak normal yang terlalu berat

3) Pendarahan gusi adalah tanda biasa

4) pendarahan Unstoppable dari luka-luka kecil

5) najis dan air kencing mungkin mempunyai darah

6) Petechiae boleh hadir. Ini selalunya dilihat lebih di kaki yang lebih rendah. Nampaknya seperti titik darah kecil di bawah dermis (kulit). Atau seperti lebam mikroskopik.

7) lebam Terlalu banyak tanpa sebarang bentuk trauma atau mudah lebam juga tanda

Apa yang biasanya menyebabkan platelet darah rendah?

Rangkaian diterima untuk platelet darah adalah sekitar 150,000 hingga 450,000. Sum-sum tulang menghasilkan satu set baru platelet setiap 7-10 hari. Aspirin dan ubat-ubatan lain boleh menyebabkan masalah dengan penipisan darah dan mencegah sum-sum tulang daripada menghasilkan platelet.

Limpa boleh memusnahkan mereka

Fungsi normal limpa adalah untuk memerangkap dan menghapuskan sel-sel lama dan buruk supaya ia boleh digantikan dengan yang baik. Jika atas sebab-sebab tertentu platelet yang tidak normal, maka limpa akan memusnahkan sejumlah besar daripada mereka. Ini berlaku dalam ITP (Idiopathic Trombositopenia Purpura juga dikenali sebagai thrombocytopenia imun). Dalam ITP, antibodi boleh dikenakan pada platelet yang menyebabkan limpa untuk memusnahkan mereka.

Dalam perubatan tradisional limpa itu dibawa keluar untuk mengelakkan masalah ini. Tetapi ini tidak menyerang punca masalah tersebut. Ramai orang yang mempunyai kiraan platelet rendah masih mempunyai masalah walaupun selepas limpa mereka dibawa keluar. Tetapi ini adalah sama seperti cuba untuk menetapkan kerusi dengan memecahkan kaki itu. Perkara yang betul untuk dilakukan ialah untuk mencari cara-cara untuk mencegah tubuh daripada membina antibodi yang tidak normal.

Badan tidak menghasilkan cukup platelet

Penyakit yang berbeza seperti leukemia dan beberapa jenis anemia di mana sum-sum tulang tidak berfungsi dengan betul juga boleh membangunkan bilangan platelet yang rendah. Terlalu banyak alkohol, kemoterapi dan jangkitan virus seperti HIV juga boleh menyebabkan masalah ini.

Platelet dimusnahkan oleh kerana pelbagai faktor

1) Untuk sebab-sebab kehamilan boleh menyebabkan thrombocytopenia ringan

2) Gangguan autoimun boleh menjadi punca utama thrombocytopenia

3) Lupus juga boleh menyebabkan thrombocytopenia

4) Jangkitan pada darah

5) keadaan yang dikenali sebagai sindrom uremik hemolitik boleh menjadi penyebab biasa

6) TTP. Trombotik Trombositopenia adalah satu keadaan di mana badan pembekuan seluruh dan menggunakan sehingga platelet.

Komplikasi yang serius boleh disebabkan oleh platelet rendah

Pendarahan dalaman dan pendarahan di dalam otak boleh berlaku jika platelet pergi lebih rendah daripada 10,000 dalam darah. Ini jarang berlaku kerana ramai doktor menyerang masalah yang pesat sebelum ia sampai ke tahap itu.

Herba tertentu yang sangat berguna dalam mencegah dan mengawal masalah kiraan platelet yang rendah. Ubat-ubat herba dan semula jadi boleh membantu mengawal sistem imunisasi mencegah kemusnahan platelet

Tidak ada komentar:

Posting Komentar