Kamis, 19 November 2015

Panchakarma dalam Ayurveda

Panchakarma dalam Ayurveda

Panchakarma membentuk sebahagian daripada regimen perubatan pencegahan, kerana ia adalah langkah pencegahan dalam konteks wabak penyakit dan wabak. Ia juga menunjukkan sebagai prosedur persediaan sebelum pentadbiran terapi Rasayanaor Rejuventation dan Vajikarana atau terapi untuk promosi kelelakian dan stamina seksual. Setiap salah satu prosedur Panchakarma perlu digunakan dengan pertimbangan yang sewajarnya kepada jenis tertentu gangguan doshic dan tanda-tanda dan kontra penggunaan mereka. Oleh itu, pesakit perlu diperiksa dengan teliti, dinilai, dan bersedia sebelum pentadbiran satu atau prosedur lain.

Panchakarma mempunyai tiga langkah. Pertama adalah Purva Karma (persediaan), Panchakarma, Paschat Karma (Post Aktiviti).

Sebelum benar-benar melakukan Panchakarma beberapa rawatan persediaan selesai. Ini dipanggil Purvakarma.

Purvakarma termasuk Snehana & Sweadana.

Snehana adalah tatacara karma Purva utama. Secara harfiah, Snehana bermaksud oleat atau untuk membuat lancar. Ia adalah rawatan khusus untuk gangguan berilham. Persiapan berminyak yang diberikan adalah minyak sapi, minyak dan lemak. Pesakit akan diberikan persediaan berminyak secara dalaman dan luaran.

Sweadana direka untuk mendorong berpeluh oleh aplikasi haba. Terdapat beberapa cara dan kaedah untuk mengamalkan prosedur ini seperti mandi wap dan poultices digunakan pada bahagian-bahagian tertentu badan. Pelbagai jenis minyak panas berubat, air, susu dan decoctions herba juga digunakan. Mereka sama ada digunakan dalam tab mandi atau dicurahkan pada badan. Jenis-jenis rawatan anjuran sangat bermanfaat dalam penyakit seperti sakit pada sendi, leher, sakit pinggang, hemiplegia, gangguan kencing, penyakit buah pinggang, distrofi otot, selsema, asma dan kehilangan fungsi otot. Sweadana atau anjuran liquefies atau digests doshas dan membuka mulut saluran disekat dan liang membran sel. Ini menjadikan penghapusan sisa yang mudah apabila Panchakarma sebenar dilaksanakan. Jadi selepas berbuat Purva Karma atau rawatan persediaan, yang karmas utama (Panchakarma) dilakukan.

The Panch akarma

Panchakarma termasuk lima jenis rawatan adalah seperti berikut:

Vamana - penggunaan emetik
Virechana - penggunaan julap
Basti - enema berubat
Nasya - pentadbiran Hidung
Rakta Mokshana - penyewaan darah

The Paschat Karma

Paschat Karma menasihatkan regimen dietetik terapi jawatan khas yang direka untuk memulihkan penghadaman dan keupayaan menyerap orang itu, dengan itu memulihkan dia kepada keadaan biasa kesihatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar