Kamis, 19 November 2015

Ahh, Lavender!

Ahh, Lavender!

Saya telah cuba untuk membunyikan taman saya dengan Lavender ... itu salah satu tumbuhan rusa tempatan dan Bunnies seolah-olah tidak suka. Saya fikir cincin penuh mungkin menyimpan critters dari barang lain dan kelihatan agak cantik pada masa yang sama. Walaupun saya tidak mempunyai tumbuh-tumbuhan yang cukup untuk bulatan penuh (lagi), orang-orang yang terdapat berkembang penuh dan melihat (dan bau) cantik.

Salah satu herba yang paling popular di planet ini kerana aroma, Lavender juga merupakan salah satu yang paling berguna. Lavender telah digunakan beribu-ribu tahun bukan sahaja untuk wangiannya tetapi sebagai disinfektan antiseptik, sedatif, tonik dan penyembuh luka. Kelayakannya telah kukuh pada awal abad ke-20 dengan kebangkitan aromaterapi. Cerita ini berlaku bahawa minyak wangi ahli kimia Perancis yang bernama René Gattefosse mengesahkan kuasa Lavender apabila, selepas tangannya teruk dibakar dalam satu letupan makmal, dia menjunam tangannya ke dalam rapi (dicairkan) Lavender minyak pati dan ia sembuh dengan cepat tanpa parut .

Apabila membeli Lavender, semak nama binomial Latin. Anda ingin memastikan anda mendapat memuat officinalis Lavandula atau Lavandula angustifolia. Ini adalah Lavender "benar" dan mempunyai yang paling jelas dan manis aroma. Banyak yang saya lihat di pasaran hari ini adalah "Lavandin" yang merupakan baka silang dan mempunyai, lebih berat (agak camphorous) bau yang kuat dan kualiti ubat yang lebih rendah.

Beberapa perkara yang anda boleh lakukan dengan Lavender selain meletakkannya di dalam bunga henti yang lain:

Membuat infusi (1 sudu teh herba kering kepada 8 auns air hanya direbus). Curam selama 5 minit atau lebih dan minum 2-3 kali sehari antara waktu makan. Ini menyediakan tindakan sedatif dan baik untuk insomnia, masalah pencernaan, migrain & kerengsaan. A infusi kuat (1 auns herba kering kepada 16 auns air kaya selama kira-kira 10 minit) akan menyokong aduan saluran pernafasan, seram sejuk, penyakit berjangkit, demam dan keletihan. Saya akan memberi amaran kepada anda: a infusi Lavender tidak akan keluar cantik biru / ungu bunga - ia adalah hijau muda! Dan ia tidak rasa sebagai baik sebagai bunga bau.

Farmakope British mencadangkan berwarna Lavender bagi kes-kes kemurungan yang ringan. 60 titis sehari (jarak keluar 20 titis dalam air 3 kali sehari) telah terbukti di dalam perbicaraan double-blind.

Pure Lavender minyak pati adalah salah satu daripada dua yang anda boleh memohon terus kepada kulit tanpa mencairkan terlebih dahulu. Untuk tidur yang nyenyak, taburkan 2-3 titis di atas bantal anda sebelum tidur. Tambahkan 5-6 titis untuk mandi hangat untuk memerangi tekanan. Mengurut kuil anda dengan setitik atau dua (anda boleh mencairkan pertama) untuk menghilangkan sakit kepala. 2-3 titis pada kapas & diletakkan pada kulit akan menghilangkan sengatan gigitan serangga atau meringankan kesakitan selaran matahari atau luka ringan yang lain (ia akan membantu ia sembuh lebih cepat, juga). Untuk sakit tekak, ambil 2-3 titis dalam satu sudu madu beberapa kali sehari.

Lavender juga penghalau serangga. Dab 1-2 titik minyak di belakang telinga untuk menghalang kutu atau meletakkan beberapa bunga di dalam beg kain kasa dan gantung dalam almari anda atau dimasukkan ke dalam laci anda untuk menolak rama-rama.

Atau membuat bunga henti dengan mencurah segelintir bunga kering ke dalam mangkuk. Bau yang begitu menenangkan!

hak cipta (c) 2010 Deborah J. Martin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar